Rok s GR:P

GRP_vizl66x-2Rok se s rokem sešel a GR:P slaví první narozeniny. Tento článek bude spíše zamyšlením na tím co se za ten rok odehrálo. Změna byla spousta a poměrně závažných. Shrneme si ty hlavní, „masivní“ změny, které udělali z GRO, GR:P.

 
 
První výrazná změna byla změna názvu hry. Z Ghost Recon Online na Ghost Recon Phantoms.

Proč tomu tak bylo? To se můžeme pouze dohadovat. Osobně bych to viděl jako „ukončení“ bety a také lákavější značka. Ono se přeci jen prodává špatně něco co si získalo pošramocené jméno tím, že developeři hru tak trochu nezvládli. Navíc se změnil management hry, který si od nové značky sliboval vyšší zisky. Je to poměrně pochopitelné, protože hru nedělají pro vlastní potěšení, ale je to byznys.

Více informací na starém webu v článcích Ghost Recon Phantoms – part 1 a Ghost Recon Phantoms – part 2
 
 

Další věc je STEAM.

S příchodem GR:P se tvůrci rozhodli jít s kůží na trh a to přímo na STEAM. Kde jinde ukořistit co nejvíce hráčů? No jistě, na STEAMu je to snadné. Spousta uživatelů a mediální kampaň na STEAMu je jistota výdělku a přilákání nových hráčů/platičů.

Spoustu uživatelů tím naštvali, protože si museli stáhnout STEAM verzi hry, ale některé to i potěšilo.

Bohužel STEAM je poměrně mocný nástroj a lze zde zjistit jak si hra stojí. No a jak si stojí po roce existence? Podívejte se sami.

GRP Stats

Jak můžete vidět, je zde patrný klesající trend. Není se čemu divit, protože hráči veteráni hru opouštějí, vzhledem ke změnám, které hru kompletně mění.
 
 

Zásadní Patch 1.2
 
Patch 1.2 přinesl dost zásadní změny, které z GRO udělaly GR:P. Rychlost hry se rapidně změnila a rázem tu máme z taktické, týmové akce, hru typu Run&Gun. Vypisovat změny zde nebudu, můžete je najít v článcích Cesta k 1.2 – změny u zbraníCesta k 1.2 – herní změny a Patch 1.2

Já osobně jsem hru po tomto Patchi přestal hrát, protože hra už mi prostě nevyhovovala a nechtěl jsem hrát další CS, CoD apod. Můžete mít samozřejmě jiný názor, ale já, jako fanoušek Ghost Recona a Rainbow Six, jsem nepřekousl tyto změny.

 
 
Business model
 
Poslední dobou nás UBI masíruje novými packy. Od začátku roku nám tvůrci naservírovali 5 packů! To rozhodně za dob GRO nebývalo zvykem a ani dříve v GR:P. Je to trend poslední doby. Může to značit, že tvůrcům teče do bot a shánějí peníze kde se dá a nebo si nejsou jisti budoucností hry, tak se nechtějí pouštět do ničeho velkého. Jsou to pouze dohady, také se může jednat o nastavenou obchodní strategii, kdo ví. V každém případě je tato masáž hodně intenzivní a rozhodně podporuje názor, že hra je Pay2Win nikoliv Free2Play.

V rámci ždímání peněz tu máme i Infinite Pack, který za 20$ nabízí následující:

Onesheet_ENtcm21195744

Toto se mi zdá poměrně dobré řešení a za vcelku přijatelné pěníze, má to ale háček. Hráčům bylo přislíbeno, že dostanou všechny MM zbraně, které se objeví v Packlech. Bohužel to bylo komunitou „špatně“ pochopeno a ne všechny zbraně z Packů se hráčům dostanou skrze MM.

 

V podstatě celé to hezky vystihuje vítězný obrázek naší soutěže:

Gabe Newellpicture by Gabe Newell

 
 

Bugy

 

To je další věčné téma. Jak může být hra obsahovat bug 3 roky bez opravy? Konkrétně se jedná o FSB Exploit, který tvůrci nejsou schopni opravit a tak raději zrychlí hru, aby se to tak nevidělo. Je to opravdu nepochopitelné. Toto není jediný bug, který je/byl ve hře poměrně dlouhou dobu. Donedávna tu byl bug s tzv. POP-SHOOTING. Je zvláštní, že po celou tu dobu to všichni hráči využívali a nic se nedělo. Používali to i v turnajích ti nejlepší v GR:P. Skoro po třech letech je to bug? Dejte mi svátek chlapci ze Singapuru. Je to trapný alibismus a plivanec všem hráčům.

Ještě se u bugů zastavíme, protože je poměrně hodně zvláštní, že opraví staré bugy a přidají nové (občas se tak stane, ale v GR:P je to poměrně pravidelná věc a navíc tyto bugy bugů hodně ovlivňují hratelnost). Navíc v changelogu se nikdy výše uvedené bugy neobjevily.

 
 

Zbraně

V neposlední řadě musím zmínit trend Copy&Paste u zbraní. Je poměrně zarážející, že tvůrcům došla fantazie a přidávají nám pouze staré zbraně s novými parametry a designovou kůží. Odstranit „staré“ zbraně a udělat z nich rarity, nově je nasadit, dát ke jménu písmenko navíc a posunout číslo Tier. Proč? Je přeci tolik zbraní, které by ve hře mohly být. Čerpají přeci z GR:FS kde je hodně zbraní a ještě více jejich modifikací. Stačilo by Copy&Paste z GR:FS do GR:P. Možná je to moc drahé? Hra tolik nevydělává? Kdo ví…

 

Fakta jsou prostě taková, že hra ztrácí více hráčů než získává. Vyvstává zde tedy otázka, zda si tvůrci uvědomí, že asi dělají něco špatně nebo ne. Je taky možné, že jim tento stav vyhovuje, protože ono je velice levné a jednoduché udělat Copy&Paste a naservírovat nám nový pack se zbraněmi, které jsme používaly před dvěma lety a dám jim lepší parametry a přidat písmenko k názvu.

Hra měla velký potenciál, ale jsou tu kdyby. Kdyby byl použit jiný engine, Yeti je stará konzolová vykopávka, kdyby ze hry chtěli udělat AAA titul a nej je pet project, kdyby poslouchali pořádně komunitu, která jim ještě zbyla.

 

 
Pokud máte jiný názor podělte s námi o něj na našem fóru ZDE